TEKNIK BADMINTON

sesiapa boleh bermain badminton

Kuasai Gelanggang

Salam sejahtera,

Terima kasih kerana sudi datang. Mesti anda yang datang ni gemar main badminton atau pun penggemar badminton yang selalu ikut perkembangan sukan yang bertaraf antarabangsa ini.

Ok, kita selalu tonton perlawanan badminton di tv atau pun kat stadium. Perlawanan amatur dan profesional. Banyak perbezaan gaya permainan antara amatur dan pro.

Tapi sesiapa main pun saiz gelanggang sama je, tinggi jaring  (net) pun sama jugak. Yang bezanya reket apa yang kita guna, bulutangkis dan pakaian.

Pakai baju yang kita selesa pakai, kasut yang yang tak membantutkan pergerakan kita. Raket yang selesa digunakan mengikut genggaman tangan kita.

Sekarang kita berada di tengah gelanggang, bukan tengah kat net tu tapi tengah sebelah kita lah, sebelah lagi lawan kita.

Pegang reket dan hulurkan ke depan sejauh mana reket boleh sampai. Ok sekarang langkah setapak seluas yang boleh sambil hulur reket ke depan sejauh mana pulak yag dapat di capai. Ha.. mesti sentuh net pun dapat kan, sekarang kita balik ke posisi asal (kat tengah gelanggang belah kita) , undur setapak ke belakang dan angkat reket setinggi yang boleh. Ok, kalu bulutangkis yang datang tu atas lagi dan laju … out la tu!

Walau dari arah mana bulutangkis datang hanya setapak yang di perlukan…. anda pasti dapat kuasai gelanggang.

Macam mudah je kan. Ya! tiada sesuatu yang mudah tapi tidak mustahil untuk jadi mudah.

Dengan teknik yang berkesan dan sedikit latihan tubi akan membiasakan anda untuk menjadi jaguh …. kawasan anda hehe.. kalau nak jadi jaguh luar pun boleh, hanya dengan teknik yang sama tapi latih tubi yang berbeza dan tidak sedikit.. kena banyak kali.

Teknik ini untuk siapa saja yang ingin menjadi jaguh badminton …. peringkat mana anda yang tentukan.

Tapi mungkin juga untuk sekadar keluar peluh.. beriadah lah tu! tapi dengan sedikit teknik mungkin akan mengejutkan kawan-kawan anda.. fulamak tere.. lah kau.

Ok, nanti kan kemunculan TEKNIK yang memang hebat. 

September 25, 2007 - Posted by | Blogroll

Tiada komen.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: