TEKNIK BADMINTON

sesiapa boleh bermain badminton

anak-anak sidek

anak2-sidek.gif

September 26, 2007 Posted by | Blogroll | Tinggalkan komen

Gelanggang antarabangsa

backgroundbackground

September 26, 2007 Posted by | Blogroll | Tinggalkan komen

Mata

Rakan seperjuangan,

Mata memainkan peranan dalam apa jua yang kita buat, betul tak? … memang betul tapi kearah manakah mata kita dan sejauh mana mata kita memberi tumpuan.

Ok, apa yang perlu kita perhatikan bila berdepan dengan lawan kita, tak kira dalam apa jua perlawanan.

Katakan lah anda berdepan dengan orang yang nak pukul kita, adakah kita akan pejam mata kerana takut kena belasah… memang kena belasah lah kita. Tapi kalau kita tak pejam (celik lah tu!) nak perhati kat mana, nak tengok je ke…. kena belasah juga.

Jadi apa yang perlu kita buat? Kita kena perhati pergerakan lawan kita samada di anak tampar kita ke, nak tumbuk ke atau nak terajang kita. Kalau dia nak terajang kita apa yang perlu kita buat. Samada kita nak tangkis, mengelak atau tangkis dan terajang balik atau pun mengelak dan terajang balik.

Sempat ke?… kalu tak sempat kena belasah lagi… Jadi perhati dan bertindak dengan cepat.

Ok, gitu lah juga bila kita berdepan dengan lawan kita di gelanggang badminton (jauh korner tu, tadi macam nak gaduh je tiba-tiba lawan badminton pulak).

Perhatikan pergerakan lawan kita, hantaran macamana yang dia nak buat. Kebelakang ke, kedepan atau ke arah sisi kita. Bila kita dah tahu ke arah mana jadi pergerakan kita akan bersedia ke arah itu.

Macamana nak tahu pergerakan lawan kita. (nanti kalu dia acah je macamana).

Semuanya terjawab dengan kemunculan TEKNIK yang amat berkesan untuk sesiapa saja.

September 25, 2007 Posted by | Blogroll, Mata | Tinggalkan komen

Kuasai Gelanggang

Salam sejahtera,

Terima kasih kerana sudi datang. Mesti anda yang datang ni gemar main badminton atau pun penggemar badminton yang selalu ikut perkembangan sukan yang bertaraf antarabangsa ini.

Ok, kita selalu tonton perlawanan badminton di tv atau pun kat stadium. Perlawanan amatur dan profesional. Banyak perbezaan gaya permainan antara amatur dan pro.

Tapi sesiapa main pun saiz gelanggang sama je, tinggi jaring  (net) pun sama jugak. Yang bezanya reket apa yang kita guna, bulutangkis dan pakaian.

Pakai baju yang kita selesa pakai, kasut yang yang tak membantutkan pergerakan kita. Raket yang selesa digunakan mengikut genggaman tangan kita.

Sekarang kita berada di tengah gelanggang, bukan tengah kat net tu tapi tengah sebelah kita lah, sebelah lagi lawan kita.

Pegang reket dan hulurkan ke depan sejauh mana reket boleh sampai. Ok sekarang langkah setapak seluas yang boleh sambil hulur reket ke depan sejauh mana pulak yag dapat di capai. Ha.. mesti sentuh net pun dapat kan, sekarang kita balik ke posisi asal (kat tengah gelanggang belah kita) , undur setapak ke belakang dan angkat reket setinggi yang boleh. Ok, kalu bulutangkis yang datang tu atas lagi dan laju … out la tu!

Walau dari arah mana bulutangkis datang hanya setapak yang di perlukan…. anda pasti dapat kuasai gelanggang.

Macam mudah je kan. Ya! tiada sesuatu yang mudah tapi tidak mustahil untuk jadi mudah.

Dengan teknik yang berkesan dan sedikit latihan tubi akan membiasakan anda untuk menjadi jaguh …. kawasan anda hehe.. kalau nak jadi jaguh luar pun boleh, hanya dengan teknik yang sama tapi latih tubi yang berbeza dan tidak sedikit.. kena banyak kali.

Teknik ini untuk siapa saja yang ingin menjadi jaguh badminton …. peringkat mana anda yang tentukan.

Tapi mungkin juga untuk sekadar keluar peluh.. beriadah lah tu! tapi dengan sedikit teknik mungkin akan mengejutkan kawan-kawan anda.. fulamak tere.. lah kau.

Ok, nanti kan kemunculan TEKNIK yang memang hebat. 

September 25, 2007 Posted by | Blogroll | Tinggalkan komen

   

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.